'Theologie heeft me als mens gevormd’

Alumnus theologie Aljosja Mietus maakt een vliegende start met zijn carrière als klavecinist. In hoeverre speelt de theologie een rol in de muziek die hij maakt?

Academie der Kunsten

De Academie der Kunsten, een onderzoeksinstituut van de faculteit Geesteswetenschappen, is trots op alumni als Aljosja Mietus. Hij studeerde theologie in Leiden, en meldde zich als klavecinist bij de Academie der Kunsten voor het Practicum Musicae. Dit is een programma waarin Leidse studenten professioneel muziekonderwijs volgen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Lovende recensies eerste cd

Inmiddels is Mietus afgestudeerd aan zowel de Leidse universiteit als aan het conservatorium. Eind 2015 kwam zijn eerste cd Inspiring Bach uit. Het is een muzikaal project met blokfluitist Thomas Triesschijn. In de Volkskrant en het Nederlands Dagblad verschenen lovende recensies en Aljosja en Thomas waren onlangs te gast bij radioprogramma het Klankcafé op de Concertzender.

 


Wie: Aljosja Mietus (1990)

Studie: Theologie en Practicum Musicae

 

Waarom koos je voor theologie in Leiden?

'Ik heb op het Barlaeus Gymnasium gezeten in Amsterdam en ik vond klassieke talen erg leuk, ik was een echte alfa. Het vakkenpakket bij theologie, met talen, filosofie, sociale wetenschappen, is de reden waarom ik voor deze studie koos. Ik heb nooit de ambitie gehad om dominee te worden. De studie in Leiden sprak het meest aan. Ik kwam erachter dat ze het Practicum Musicae hadden, en dat gaf helemaal de doorslag. Maar ik deed pas tijdens mijn eerste jaar in Leiden auditie voor het PM, en begon dus in mijn tweede jaar aan het PM-traject. Nog voordat ik in Leiden bij theologie afstudeerde ben ik, na twee jaar als PM'er, ingestroomd in de bacheloropleiding op het conservatorium.'

Hoe serieus was je met muziek bezig voordat je begon aan het PM?

'Ik was altijd al met muziek bezig, en heb na mijn eindexamen heel erg getwijfeld of ik niet meteen auditie zou doen voor het conservatorium. Voordat ik aan het PM begon studeerde ik zeker niet minder dan ik daarna ben gaan doen. Ik had ook gewoon nog privéles.'

Het PM was dus ook een enorme kostenbesparing?

(Lacht) ‘Ja, ook dat nog! De reden dat ik ervoor koos om PM te doen was natuurlijk de omgeving op het conservatorium waarin je terecht komt. Ik was toe aan een volgende muzikale stap en de docent bij wie ik ging studeren, Jacques Ogg, was fantastisch. Daarnaast heeft hij me eigenlijk meteen behandeld als een volwaardige student. Ik werd opgenomen in de groep, mocht deelnemen aan de voorspeelavonden en mee met de reisjes.

‘Zonder het PM had ik nooit mijn huidige muzikale niveau bereikt. De afdeling Oude Muziek op het conservatorium in Den Haag is misschien wel de grootste ter wereld, je kunt er elk denkbaar ensemble vormen. De mogelijkheden van een instituut als het Koninklijk Conservatorium zijn essentieel geweest voor mijn ontwikkeling in de kamermuziek.'

Speelt de theologie een rol in de muziek die je maakt?

'De verbinding tussen theologie en muziek is misschien aan de oppervlakte niet zo zichtbaar, maar ik heb door mijn Leidse studie zeker een wetenschappelijke houding meegekregen die zeer gewenst is in de oude muziek, waar veel bronnenonderzoek wordt verricht naar bijvoorbeeld historische instrumenten, partituren en traktaten. Mijn studie theologie heeft me absoluut ook als mens gevormd. Het was bij uitstek een studie die je breed opleidde. Ook bij het tot stand brengen van onze cd merkte ik, bijvoorbeeld bij het aanschrijven van fondsen of het schrijven van de teksten voor het cd-boekje, dat ik veel baat heb bij mijn academische achtergrond.'

(Patricia Wisse)

Zie ook

Laatst Gewijzigd: 19-05-2016